De groep bestond merendeels over dames. De heren waren deze keer in de minderheid. De sfeer was goed en gemoedelijk.
Er was zoveel te zien, dat er niet voldoende tijd was om het kasteel van Helmond goed te kunnen bezichtigen. Op verzoek van deze groep, zal daarom een tweede bezoek worden georganiseerd en voornamelijk gericht op het kasteel.
Welke tentoonstellingen waren te bezichtigen
De eerste museale solotentoonstelling van Karin Hanssen (1960, Antwerpen) in Nederland, getiteld Returning the gaze. Deze tentoonstelling eindigt 10 juni en is het zeker waard om te zien. Karin Hanssen is beeldend kunstenaar, schrijver van kritische teksten en feministisch activiste. Hanssen behoort tot de meest talentvolle Belgische schilders van de laatste decennia. Returning the gaze is een terugblik, een reis in de tijd.
In Kunsthal Helmond is tot 29 september de tentoonstelling It’s all for the money te zien. In de expositie blikt Museum Helmond terug op hoe de afgelopen 150 jaar beeldend kunstenaars de gevolgen van het kapitalisme voor de mens en zijn leefomgeving hebben ervaren en weergegeven. Deze meestal maatschappelijk toegewijde kunstenaars reflecteren kritisch op hun tijd. Zo worden luxeprobleem, milieuvervuiling en leefomstandigheden door kunstenaars op hun eigen wijze belicht.
In Kasteel Helmond is t/m 3 november de tentoonstelling ‘Heksenjacht in Peelland’ te zien. De tentoonstelling is gebaseerd op het boek Duivelskwartier (uit 2015). Hierin vertelt oud-journalist Johan Otten over een tot dan toe onderbelicht gebleven verhaal. Voor het eerst in de geschiedenis wordt nu ook een tentoonstelling gewijd aan het tragische lot dat tientallen vrouwen uit Zuidoost-Brabant ruim 400 jaar geleden ondergingen. Het rijksarchief in Brussel leent voor deze gelegenheid authentieke documenten uit.